Efter hemkomsten plockade vi upp Sofia och åkte till Åsa camping för att utforska Kungsbacka området. Första besök blev Tjolöholms slott. En riktig överraskning. Det sist färdigställda slottet i Sverige. Klart 1904 och här sparades det inte på något. Sten, marmor och ädelträ. Tyvärr fick man inte fotografera inomhus. Kvällsnöje blev en tur på Onsalahalvön och Gottskär. Glasscafè Tre Toppar serverade oss ekologisk glass från Lejonet&Björnen. Smasken. Bilder här.
Nästa dag åkte vi till Äskhults by. Bilder här.

Jag och Dennis tog oss en tur på Österlen. Min morbror Artur hade en stuga i Kivik och jag har inte varit där på många år. Så med en lånad husvagn (tack Verner) så parkerade vi på Kiviks familjecamping.Vi gjorde två dagsturer och avslutade med Kiviks musteri. Hemfärden gick via Århus. Bilder dag 1.
Bilder dag 2.

I brist på marinfestival är det kul när en sådan här skuta besöker Halmstad. Gulden Leeuw från Holland.
Dennis, Sofia och jag åkte till Skottorps slott för en guidad tur av det. En dryg timmes underhållande prat om slottet blev det. Slottet är känt för sina välbevarade vägg och takmålningar. I trädgåren fanns frigående påfågel och det har jag inte sett på många år.

Efteråt besökte vi mejeriet som är i "ladugårdsbyggnaden". Glasade väggar i butiken gör att man på förmiddagen kan se arbetet med osttillverkningen. En Ambrosiaost inhandlades. Som vanligt är det bara att klicka på bilden eller här för fler foto.

Jag och Dennis hamnade på bryggcafét i Grötvik. Där lyssnade vi på Ian Wachtmaister, hittransporterad med motorbåt från Kattvik. Man kan tycka vad man vill om hans politiska åsikter, men 79 år gammal är han fortfarande underhållande.
Körsbären på trädet utanför mitt fönster börjar mogna till glädje för alla fåglar. Speciellt duvorna gillar körsbär som sväljs hela. De äter även vinbär. Har skrämt mej rejält ett par morgnar när de brakar ut ur busken en meter framför en.
Hamnade denna onsdag i Skallkrokens hamn. Ett hål i alla regnväder, sol och hyfsat varmt. Har åkt förbi så många gånger utan att åka ner. Nu tog jag igen det. Verkligen fint med stor kran och spolplatta. Mysigt med sjöbodar längs bryggan.
Idag har jag och Dennis tagit vårat första havsbad i Svärjarehålan Tylösand. Kristallklart vatten och c:a 16 grader. Tur det äntligen är varmt i luften. I centrum har det byggts en ny bussterminal på den östra sidan om järnvägsspåren och nu byggs det en bro över till centralstationen.
På våran tur till Torekov, stannade vi till på Café Utsikten i Båstad. Den gör vekligen skäl för namnet!
Halmstad har fått ett nytt utseende från söder. Sett från sjötankningen är de första husen på söder kaj klara. Strax utanför bilden till vänster byggs ytterligare hus. En vacker kväll var det!
Från knopp till blomma på en dag. I dag har det varit varmt i Halmstad.
Jag har i flera år velat fotografera överflödet av påsk och pingstliljor på denna infart. Nu blev det av. Helst skulle man vilja stå mitt i vägbanan men det går bara på natten och då är det inget ljus. Blev inte nöjd med färgerna så jag skall se om jag hinner ett försök till.
Fint besök i stan. Fyra av flottans skepp.
Grått och dimmigt här men på fredagen lyckades solen driva bort dimmorna ett par timmar. Genast steg temperaturen och två Nässelfjärilar virvlade fram. Årets första.
Isen har svårt att släppa taget om Torvsjön. Samma hav som ger oss varma höstar och ganska milda vintrar ger oss också senare vårvärme än inlandet. Just nu svag västlig vind som ger dimmoln som hindrar solen från att värma upp oss.
En tur till småbåtshamnen i det gråa vädret, för att se hur det går med fjärrkylan. HEM håller på att lägga rör, tvärsöver Nissan, mitt i småbåtshamnen. Ser ju bara halvfärdigt ut så man undra hur det skall gå för båtägarna i år. Den här båten hör säkert till rörläggarna.
Dennis har inget emot en tur i regnvädret runt Påarp. Åkte på den tiden bärstol modell ryggsäck (Haglöf) och trivdes mycket bra med det. Sällskapet bestod av Daisy, Golden Retriver, som var ännu yngre än Dennis.
 Jag beklagar att denna sida uppdateras så sällan numera. Jag har använt den här sidan som fotoblogg och eftersom jag inte fotograferar så mycket längre blir det få uppdateringar. Vintern har i år varit grå och trist. Inga färger och inget ljus. Snön, som ger liv åt ljuset på vintern, har lyst med sin frånvaro. I väntan på bättre tider har jag investerat i en scanner för mina gamla negativ. Jag tänkte börja med när barnen var små och vi bodde i Påarp.
Nytt år, nya tag. Denna solnedgång blev en tjusig avslutning på min söndagspromenad.
Min lediga fredag gick söderut och slutade med den här solnedgången vid Rammsjö hamn.
Min lördagstur runt Torvsjön och ned över Toftasjön gick i härlig höststämning. Avslutades med en solnedgång i hamnen.

Klicka som vanligt på bilden för större och fler bilder.

Lite tokigt är det i år igen. Först blommade rododendronen utanför om igen. Nu blommar toppen av syrene utanför mitt köksfönseter om. Skönt, för det kortar ner den tråkiga biten av året!
Hösten gör sej påmind trots en medeltemperatur på 15 grader.
Idag har det varit en underbar dag här. Varmt och nästan ingen vind. skönt att slippa regnet. I Påarp badades det!
110819

Jag hade länge sett fram emot Tall ship race, men ju närmare det kom, desto större såg jag att cirkusen runt om båtarna blev. För mej som ville se de här båtarna segla blev det en besvikelse. Båtarna låg vid kaj med några få undantag och de som gick ut brydde sig inte om att hissa segel. Dessutom skedde avslutningen mellan 23 och 24 på söndag kväll och paraden ut på måndagen vilket passar väldigt dåligt när man inte har semester! Ett väl genomfört event och härligt att få se de här båtarna men det är också allt för min del. Ett undantag fanns dock. Oosterchelde seglade både i lätta vindar på lördagen och i kulingvindar på söndagen! Tack för det. Foto här.